úterý 23. srpna 2011

Říkala jsem něco o otrokyni sezóny?


Pamatujete ještě to vyprávění o tom, jak teď musím furt něco vařit a jíst, protože je akorát sezóna spousty skvělých věcí? A jak vlastně moc nemrazím a nezavařuju a snažím se vše konzumovat když je to zrovna k mání? No, to asi platí jen pro městské holky (i kluky samozřejmě). Když jsem přijela před trošku víc než týdnem na Moravu do Plumlova a dostala k dispozici sad s tunami švestek, rynglí a jablek, byla jsem z toho celá pryč. Najednou se ve mně probudilo zavařovací já. Bylo mi líto to nechat všechno shnít na stromech nebo pod nimi a transportovat to do Prahy a rozdat nebylo jak. Tak jsem tedy zavařovala.

Rozhodla jsem se navařit povidla, která jsem nikdy nedělala, ale můžou se hodit na Luciiny buchty a taky se z nich dá udělat bezva švestková omáčka ke kachně. Tak jsem zapátrala na internetu a našla na stránkách pana Cuketky příspěvek od Kami, který jsem využila ve všech směrech. Dělala jsem povidla švestková a jablečná a taky rynglovou marmeládu.

Od Kami jsem si vzala to, že povidla je fajn dělat v troubě (octem je lepší spíš šetřit). Nejdřív jsem zkoušela švestková, asi ze 2 kg. Švestky jsem nakrájela na menší kousky, už byly mírně blemcavé a v troubě na 150 C byla povidla hotová řekněme za 3 hoďky. Pak jsem pokus zopakovala s mnohem větší dávkou a pekla opravdu 5 hodin, jak psala v příspěvku Kami.

Větší radost mi ale udělala povidla jablečná, která jsem dělala taky tak. Oloupaná jablka jsem nakrájela na menší kousky, dala do smaltovaného pekáče, přidala mletou skořici a šoupla do trouby na 150 C. Slupky, co z jablek zbyly jsem asi 30 min vařila, aby se z nich vyvařil pektin (neptejte se mě, jestli je 30 min akorát) a tou vodou jsem pak jablka podlila, aby změkla a zhoustla, protože pektin prostě želíruje, ať přírodní nebo z pytlíku (neptejte se mě, jestli by to zhoustlo i bez toho). Na želírování je ale také potřeba cukr, který do povidel nepatří, ale žádnou neplechu nenapáchá, takže jsem pekáč s jablky také lehce zasypala cukrem (od oka, raději méně, protože přidat se může vždycky). Po pravdě, bez cukru by mi to stejně přišlo kyselé, ale dala jsem ho tam opravdu málo, v řádu dkg. Celá akce trvala asi 2,5 hodiny, nakonec jsem v zájmu konzervace i chuti přilila trošku rumu, naplnila do horkých sklenic (vymývám je vařící vodou, kterou v nich chvilku nechám stát) a zavřela vyvařenými víčky. Otočila na 10 min víčkem dolů a pak zase zpět a teď už se těším, jak budu za dlouhých podzimních a zimních večerů péct ty buchty.

Přiznávám, že jsem děla jablka, švestky i ryngle najednou, takže jsem měla honičku a v kuchyni bordel, tudíž nemám žádné fotky. Ale ty ze zahrady jsou taky pěkné, ne?

6 komentářů:

  1. já si dnes udělala z přezrálých blum výbornou šlehačkovou bublaninu s blumama... a od maminky jsem si přivezla zralé domácí rajčátka, tak si udělám asi lečo - zavařím... to miluju a můžu pořád ;-)
    tak hodně sil v boji ... ale stojí to za to... v zimě si pak člověk dobře pochutná....je lepší domácí zavařovaná zeleninka, ovoce,... než kupovat ty hnusy dovezené přes celý svět ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. To zní skvěle, asi prubnu ty jablečná povidla, protože už nevím, co s letníma jabkama :-)
    Jinak i já jsem letos poprvé propadla zavařování (ačkoli jsem si říkala, že zavařovat nebudu nikdy!) a takhle jsem si třeba poradila s nadúrodou rynglí:
    http://madlinakuchyne.blog.cz/1108/dzemovani-s-rynglemi

    OdpovědětVymazat
  3. Kačka Žvýkačka26. srpna 2011 v 11:45

    Happy.lenulka + Madla: Holky, vy jste hospodyňky!

    OdpovědětVymazat
  4. Letos se poprvé chystám na povidla a jsem ráda, že někdo přede mnou experimentálně ověřil recept z méně než 5 kg švestek :-) Jaké množství povidel je z 2kg, prosím?
    Já také přísahala, že nikdy nic nezavařím (teda, přísahala jsem až po tom, co mi zkvasila jablka a zplesnivěly jahody :-) Kopyto, no). Ale cítím v kostech, že povidla se povedou. V nejhorším budu mít na zimu zásobu penicilinu...
    slečna Barbora

    OdpovědětVymazat
  5. Kačka Žvýkačka31. srpna 2011 v 20:02

    Slečna Barbora: Moc toho není, myslím tak 3 skleničky. Já teda moc nesterilizuju, protože se snažím nic moc dlouhou neskladovat, ale s vyvařenými sklenicemi i víčky by to mělo klapnout.

    OdpovědětVymazat
  6. Kačka Žvýkačka: jj, to já vyvářím, suším v troubě, vytírám do sucha, ale vždycky se vloudí nějaká chybka :-) Snad to vyjde. Díky za info.
    slečna Barbora

    OdpovědětVymazat