čtvrtek 19. července 2012

Ochutnávka nového stylu k svačině

Jak jsem avizovala, pročitám se teď zeleninovými kuchařkami a blogy a hodlám postupně maličko změnit své stravovací návyky a v ideálním případě i ty vaše. Léto je pro tyhle účely skvělé, tak proč nezačít třeba hned teď, u svačiny nebo u večeře (já to vyzkoušela dnes k obědu).


Malé úskalí může představovat omezená dostupnost některých exetockých surovin. Je mi jasné, že nejsou k mání všude, ale na druhou stranu, každý má snad někde v dosahu zloTesco s jeho mezinárodním koutkem nebo ještě lépe Marks & Spencer.

Na rozjezd si dáme něco opravdu jednoduchého, jen tak pár rajčat a okurek v jihovýchodním stylu pro radost, souhlasíte?

Recept jsem našla při sjížení raw/whole food blogů na Healthy Green Kitchen, doporučuju k prozkoumání.

Potřebovat tedy budete (pro 2 osoby):

přiměřené množství rajčat, nejlépe více druhů
1 přerostlou nakládačku nebo menší hadovku (ale mě přijdou ty nakládačky takové dobře slaďoučké)
trochu bazalky + trochu koriandru nebo třeba jen thajskou bazalku
kousek chilli papričky
1 limetu (nebo limetovou šťávu třeba z Dm drogerie)
2 lžíce rybí omáčky (fish sauce)
2 (možná i 3) lžíce javorového sirupu
menší stroužek česneku
máte-li třeba z M&S, tak trošku oleje z praženého sezamu
a nesolené nepražené kešu oříšky

Začněte dressingem a smíchejte rybí omáčku, limetovou šťávu, javorový sirup, eventuelně ten sezamový olej, prolisovaný česnek a najemno nakrájený kousek chili papričky. Pokrájejte rajčata, okurku a bylinky dle libosti, vše smíchejte a zalijte dressingem. Navrch autorka doporučuje, a já souhlasím, přidat hrst kešu oříšků, které jsem si před tím trošku roztloukla v hmoždíři.

Co vy na to? Jednoduché, rychlé, sezónní, zdravé, osvěžující... Co si dám asi k večeři, mrkev s pomerančem nebo grep s avokádem? Nevím, nevím, kdybych sehnala kloudné avokádo...

22 komentářů:

  1. Jednoduché, rychlé, sezónní, zdravé:-))) Jen když si vzpomenu na cenu javorového sirupu, dělá se mi mdlo před očima:-(

    Již někdy loni, vyčetl jsem někde skvělé tipy na dobroty v MaS, tak sem tam vyrazil, (Olympia Plzeň) a když sem tam pět minut běhal mezi hadrama pod pohledem zoufale se nudících prodavaček, zjistil jsem, že jsou asi ještě jiné MaS...

    OdpovědětVymazat
  2. No nevím, u nás mám zkušenost s M&S jen v Praze a v každém, co znám (Anděl, Václavák, Palladium, Budějovická...) jsou potraviny. Dost často mají na část sortimentu 20% slevu, což je fajn. A javorový sirup... lahev co mi vydrží jistě rok stojí třeba v Dm asi 140 Kč, to mi přijde celkem v pohodě, zadarmo holt některé věci být nemůžou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Většinou jsou, ale v těch menších (třeba na Zličíně) potravinová část chybí.

      Vymazat
    2. Ty jo, ani jsem nevěděla, že tam je M&S. Ale kromě potravin mě tam vlastně stejně nic nezajimá. Teď se tam chystám, jestli nemají cider ocet, v těch nových kuchařkách v něm všichni jedou.

      Vymazat
  3. Plzeňsko je, co se týče jídla, úplně prokleté. I to pivo stojí za prd, teda myslím z produkce plzeňského giganta.
    Možná už do MaS jídlo dali, ale já tam fakt rok nebyl a protože se Olympii vyhýbám jako čert kříži, ani už nepůjdu. Navíc mi to přijde mírně úchylné, kupovat jídlo mezi kostýmama a pod ostrým dohledem dozorkyň, pardon, znuděných prodavaček.:-(
    Sirup - jenže já mám dvě děti a obě mlsné. Javorový sirup by nepřežil ani deset minut:-) (což je reálná zkušenost)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pak muzete zkusit med nebo palmovy cukr z Dm, ktery do thajske kuchyne opravdu patri.

      Vymazat
    2. No, hlavní ingredience se dají vypěstovat i na panelákovém balkonu, množství ostatních surovin je tak malé, že myslím opravdu rodinu nezruinuje. Sirup se dá před dětmi zamknout :-D a vydávat za odměnu. Za velmi slušnou cenu se dá koupit všude v Německu, jak pražený sezamový olej, tak javorový sirup. Ten mají navíc třeba i u nás Coopu ve vesnici o tisíci obyvatelích, taky v plzeňském kraji.

      Vymazat
    3. V současné době pracuji na projektu food i v nonfoodových M&S obchodech a začínám právě v Plzni! :-) Takže cca v řijnu se tam jídlo objeví, ale zatím jen velmi omezená nabídka, postupně (když to bude úspěšné), tak snad dostaneme více místa!

      Vymazat
  4. Jé, všechny ingredience mám doma (rajčata a okurky dokonce vypěstované v pár metrů vzdálené zahrádce mého tchána s tchyní), chybí jen rybí omáčka a limetky, tak až přestane pršet, drapnu děcka a pofrčíme do Tesca, kde zmíněné dokoupím a už se těším na lehkou a svěží večeři :-)
    (I když se současným počasím mám pořád nepřekonatelnou chuť na pěkně upečený bůček na pivě a k čokoládový dort :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že se podařilo :). Teď se chystám na melounovo-okurkovou polévku s koriandrem.

      Vymazat
  5. V Marks Spencer v Plzni nikdy jídlo nebylo, bohužel. Dost dobře to nechápu, protože snad ve všech ostatních městech, kde tato prodejna je, je jídelní část její součástí. Nevim, proč zrovna Plzeň ne, když Vary mají, Budějovice také. A o tom, že by nebyla kupní síla moc přesvědčena nejsem, když se v Plzni uživí italské potraviny, francouzská pekárna....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu říkám nespravedlnost! Myslím, že některé věci z M&S fakt stojí za to, tak zkuste nakoupit při nějakém výletě do jiného města.

      Vymazat
    2. Vary jídlo nemají a v Plzni snad brzo bude. :-)

      Vymazat
  6. Děkuju Kacko za super tip; zrovna jsem dojedla! :) Bylo to stejně výborné, jaké jsem si to představovala, když jsem recept četla!

    Karolína

    OdpovědětVymazat
  7. Také děkuji za inspiraci,já to zkusím zítra,ale olizuji se a slintám již dnes,když to tak krásně a lákavě vypadá.

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, tak dneska jsem to testla a bylo to výborné:-) Ta kombinace javorového sirupu, limetkové šťávy, fish sauce, česneku, chilli a limetky je skvostná:-) Zapomněla jsem akorát na ty kešu oříšky a musela jsem to vylepšit nějakou bílkovinou, tak jsem šla do šmakouna, ale téměř jsem slzela, že jsem neměla krevety:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bezva. Já zrovna včera objevila jeden krevetový recept, ještě si teď vzpomenout kde... no třeba na něj přijde řada.

      Vymazat
  9. Neměla jsem doma chilli, ale jinak to bylo vazne vynikajici :) Diky!

    OdpovědětVymazat
  10. Doufám, že nebudu vypadat jako magor a nekritický fanoušek v jednom, ale ten salát jsem měla za posledních 14 dní asi 5x. Baví mě, jak se mění jeho chuť, když dám trochu více chilli, příště zase trochu víc česneku atd. Dělala jsem ho i různým lidem s různýma chuťovýma preferencema a jel všem:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :). To by vám mohl chutnat i ten okurkový s mákem a koriandrem, který teď docela často dělám podle Ottolenghiho, tak já už ho sem konečně šoupnu.

      Vymazat
  11. No to by bylo super, díky:-)

    OdpovědětVymazat