neděle 28. července 2013

Klára, Ančí, Bára, Barcelona

Ne, bohužel jsem nebyla na dovolené v Barceloně, i když bych vážně ráda. Barcelona je jedno z mých nejmilejších měst a vrátila bych se tam kdykoliv. Myslím, že je to jedno z míst, kde bych mohla docela dobře i žít, pokud bych měla klimatizaci a oprostila se od nějakých ekologických ideálů spojených s jejím používáním. Protože jestli je vám vedro, tak vězte, že tam je takovéhle počasí docela normálka. Ale zas je tam moře, taky moře sangríi a tapas a taky ...


Dneska to ovšem nebude o tom, co by, kdyby, ale o "pan tumaca". Podle zdrojů má pan tumaca původ v Katalánsku (proto ta Barcelona), ale prý s ním Katalánce seznámili hoši z Andalusie. Mě s ním taky seznámil hoch z Andalusie, měl mě přečtenou, takže ho nachystal k naší první společné snídani. No nic nebudu se dojímat vzpomínkami na to, co bylo víc jak před 10 lety, o tom to dneska taky nebude. Bude to prostě o bílém chlebu s rajčaty, olivovým olejem a ideálně i sušenou šunkou.


Na pan tumaca jsem si vzpomněla dnes ráno v bazéně, sotva pár temp od smíchovského Wine Food Marketu. Takže to říkám na rovinu, tohle je vlastně pan tumaca v italské verzi, protože šunka je italská, olej je italský, dokonce i ten chleba jsem tam koupila. Jen rajčata jsou česká. Ale vy můžete být důslednější, koupit si jamón serrano nebo ibérico, španělský olej, na španělská rajčata se vyprdněte a chleba si můžete upéct. Chleba musí být bílý, čistě pšeničný, tak to prostě má být. Alespoň mně to tak říkali. Zrovna mi jeden kyne v ledničce. Když se povede, dám sem recept. Tentokrát žádný kvásek, jenom droždí.


Potřebovat budete:

bilý chléb
voňavá zralá rajčata
ten nejlepší olivový olej, co máte doma
sušenou šunku - jamón serrano/ibérico, prosciutto crudo/Parma/San Daniele - no však vy víte
eventuelně česnek a trochu soli


Přípravu zvládnete levačkou i v polospánku. Možná se vám to nezdá jako ideální snídaňové jídlo, ale ve Španělsku se fakt jí pan tumaca k snídani. Ale přiznejme si to, večer k vínu je taky bezva. Čili, chleba nakrájejte na plátky a dejte opéct do topinkovače nebo kam je libo. Pokud dáváte přednost česneku před svěžím dechem, potřete opečený chleba česnekem stejně jako běžnou topinku. My to jedli bez česneku a já tuhle tradici držím. Pak rozkrojte rajče na půl a celou půlku (tou stranou na řezu) rozpatlejte na chleba. To se rozumí samo sebou, že jen ten vnitřek, zbytek snězte jen tak. Zakápněte olivovým olejem a základ je hotový, můžete ještě posolit nebo přidat nějakou bylinku. To je pan tumaca. Ale proč zůstat jen u toho. Máte-li, obložte chleba ještě plátkem sušené šunky. A rychle to snězte, než se chleba pod nánosem rajčat a oleje rozmočí nebo vám ho sní někdo jiný.

A teď bych si dala tu sangriu, svěží vánek, pláž a o 10 let míň.

9 komentářů:

  1. Smíchovský WFM je nejkrásnější obchod s jídlem co znám :)) A díky za recept, takový jednoduchý tip se hodí!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Mě dost vytáčejí ty ceny, které jsou u řady položek trošku mimo (když tedy člověk zná italskou realitu). Dneska mě ale moc překvapilo, že prodávají maso od Real Meat... to je zas pro mě jeden z nejhezčích obchodů, co znám.

      Vymazat
  2. tohle jsem snídala každé ráno, když jsem pracovala na Ibize, ale místo jamon serrano jsem si tam dávala manchego syr. Luxus na entou. WMF je předražený, s tím souhlasím...občas se ale dá. Též jsem tam minule kupovala maso od RMS, náhodou je to super tah :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Mňam! Po svém ročním pobytu v Barceloně si dovolím tvrdit, že česnek k tradici určitě patří. Já ho měla nejraději s čerstvým sýrem, který se po odstranění ťuplíku na dně plastové krabičky vyklopí a krájí jako puding. U nás k vidění moc nebývá kromě jedné vyjímky - když jsou španělské týdny v Lidlu. A ty začínají právě dnes! Omluvte mne, musím běžet.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :), taky se musím do Lidlu vypravit. Ten sýr jsem nikdy neměla, ale kouknu po něm.

      Vymazat
  4. Tak tento "recept" měl v pořadu Babica a je to jediný recept, který jsem podle něj kdy zkusila a...opravdu je to výborné :), asi pro to, že zkazit se nedá :). Díky za připomenutí.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak teď jenom silně doufám, že nám nějaká rajčata na zahrádce už dozrála a že je nezničily kroupy... :)

    OdpovědětVymazat