neděle 11. srpna 2013

Zelené zlato, tak pojďme na to

Kdesi vysoko nad dalekými Vyšnými Vlkodlady v tajemném hradu v Karpatech byl stoleček. A u stolečku židlička a na stolečku mistička. A v té mističce a na židličce nebyla "omáčička", ale Salsa Verde. Nemůžu si pomoct, ale jak se řekne salsa verde, vybaví se mi pan hrábě Teleke z Tölökö a jeho milovaná operní diva.


Ale teď ruku na srdce, kdo z vás vlastně ví, co v té opravdické salse verde skutečně je. Já jsem vyznavačka klasického piemontského stylu a zrovna teď mám období, kdy mi salsa verde chutná skoro ke všemu: ke grilovanému nebo vařenému masu i třeba kalamárům, k pečené i grilované zelenině, klidně i k vajíčkům. Mám pocit, že vás musím ponouknout stejným směrem.


Klasická salsa verde piemontese se podává k různým druhům vařeného masa, ale není třeba se omezovat jen na to. Mně přijde fantastická třeba k pomalu pečené mrkvi.

Co bude potřebovat na její přípravu? Především spoustu hladkolisté petržele. Přiznávám se, že dělám salsu verde zásadně od oka, nikdy jsem nic nevážila, takže množství surovin jsem pro vás převzala z italského receptu, který by mohl sedět:

120 g hladkolisté petržele
3 filety ančoviček
2 prolisované stroužky česneku
2 žloutky uvařené natvrdo
1 lžíce kaparů (pokud je máte v soli, nezapomeňte je opravdu dobře vymýt)
80 g bílého chleba (čím okoralejší, tím lepší)
50 g bílého vinného octa
100 g panenského olivového oleje
trocha pepře

S přípravou se popravdě moc nemažu a používám food processor (sekáček, prostě tu nádobu s nožem, často součást tyčového mixéru). Nejdřív natrhám střídku chleba a zaleju octem, aby se rozmočila. Potom už jen pořádně všechno rozmixuju, začínám petrželí s olejem a končím žloutky, které rozdrobím. Konzistence přímo k použití je poměrně hustá, asi jako pesto. Když si dělám salsu v předstihu, přidávám víc oleje, aby ji zakonzervoval a dost často taky vynechávám žloutky. Sůl radím nepřidávat, ančovičky i kapary udělají svoje.

Takhle jednoduché to všechno je. Pokud použijete čerstvou voňavou petržel a kvalitní olej, čeká vás exploze chutí s kyselým octovým základem. Spokojenost zaručena.

Žádné komentáře:

Okomentovat