neděle 22. září 2013

Nechybí vám něco?



Sluníčko nebo třeba trocha mletého a hrst čerstvého koriandru v mrkvové polévce? Mám ráda mrkvovou polévku, sladká mrkev a k ní štiplavý zázvor, co víc si v sychravém počasí přát? Někteří restauratéři mi k ní dopřejí i trochu toho čerstvého koriandru. Ale já bych si tam přála ještě něco, rozumíte něco..., ale co vlastně? Už to vím! Ještě trochu koriandru navíc, toho mletého. Nedávno jsem měla v Home Kitchen mrkvovou polévku, byla dobrá tak, že jsem ji hned chtěla uvařit doma, jen jsem ji chtěla mít ještě o něco lepší. Projela jsem recepty na internetu a zjistila, že kde kdo, včetně Jamieho, dělá mrkvovou polévku se "dvěma koriandry", ale zas tam pak nedává zázvor. Já jsem tam dala všechno, a tak v mých očích vznikla dokonalá mrkvová polévka. Taková, která hřeje a skvěle chutná. Taková, která v šedivém uplakaném dni zlepšuje náladu a při hezkém slunečném víkendu vykouzlí o jeden úsměv na tváři navíc.

A přitom stačí málo, jen:

pěkná čerstvá mrkev - já kupuju klasickou a žlutou u paní Šťastné na Náplavce nebo u Anděla
domácí kuřecí vývar
cibule
kousek čerstvého zázvoru
svazek koriandru
mleté koriandrové semínko
olivový olej na zpěnění cibulky + pro rozmařilce trocha ol. ol. na dochucení a ozdobení

Vařila jsem z cca 8 mrkví a asi 750 ml vývaru, k tomu 2 menší cibule a byly z toho 3 větší nebo 4 normální porce polévky.

Očistila jsem mrkev a cibuli, cibuli nakrájela na kostičky, mrkev na kolečka tenká několik mm. Na olivovém oleji jsem zpěnila cibulku, přidala mrkev, chvilku promíchala a přidala přiměřené množství mletého koriandru (takový poprašek, řekněme půl kávové lžičky, ale opatrně, je hodně aromatický, přidat můžete vždycky). Pak jsem vše zalila vývarem a nechala vařit do změknutí mrkve, cca 20 min. Nakonec jsem přidala zázvor. K tomu účelu používám lis na česnek, nemám ráda kousky zázvoru v jídle. Na uvedené množství jsem dala tak 3 cm zázvoru. Po chvilce lítosti, že nemám Vitamix, jsem se z toho všeho pokusila vyrobit tyčovým mixérem hladký krém, dozdobila jsem čerstvým koriandrem, pár kapkami oleje a podávala. A bylo mi teplo a dobře.

A vůbec, jak máte v plánu bojovat s nadcházejícím podzimem vy. Přidáte nějaké tipy na zahřátí těla i mysli?

4 komentáře:

  1. Ahoj! Už dlouho se odhodlávám ji zkusit. Takže díky za připomenutí a vykoumanej postup! :) Jinak já si léčím náladu houbami. Včera byla držťková polévka z kotrče. Pěkně pikantní. A pro ostatní zelňačka, taky šmrncovní. Takže u nás zatím houby a feferonky, (tolerují nám to i děti), to je pro mě podzim, i když ho ještě docela zvládám, až to nepůjde, budou procházky v barevném listí a zdobení podzimních věnečků. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem absolutně nehoubová, spolu s játry jsou houby v takřka jakékoliv podobě mým nejvíc nenáviděným jídlem... ale hledání mě baví.

      Mně zatím pro útěchu stačí voňavá jídla s kořením, teď zrovna dělám dýňové máslo a těším se na pár dní dovolené, kdy budu dělat lívance ve starém lívanečníku a péct buchty a užívat si :).

      Vymazat
  2. Pomalu dušená masa nebo pečená zelenina, pořádně hustá polvéka (aktuálně pečená z posledních rajčat, navíc s červenou čočkou a jáhlami), to je to, co mi zpříjemňuje sychravé podzimní dny. Miluju, když si můžu celý den přitápět troubou a celý barák pak voní jak blázen a kolem se srocují mlsné davy :-)
    A houby byly i u nás, konkrétně teda stačily jen na kulajdu, ale byla perfektní, poctivá, se ztraceným vejcem.
    A pokud je těch chmur hodně, vždycky to zachrání čokoláda, nebo karamel :-)

    OdpovědětVymazat
  3. včera večer jsme jednu takovou dojedli, sice úplně jinou, ale zároveň děsně podobnou ;) Byla batátová s mrkví (takže barva sedí :) a v rámci hledání své ideální polévky jsem kašala na všechny recepty a jela podle chuti. Takže byla batátovo mrkvová se zázvorem, česnekem, chilli a citrónovým pepřem. A aby nám pusy neuhořely, každá porce vyfasovala i pěknou lžíci creme fraiche nahoru. Možná je to barbarství, ale dovedu si to docela dobře představit i s kokosovým mlékem. Jo a v rámci "seberozvoje", "hecu" a zvykání si na nové chutě jsem přidala i špetku mletého koriandru. A... přežila sem :D tak příště zkusím ještě trochu přitvrdit a hodit tam další špetku :)
    No jo, každý máme něco, někdo houby, někdo skořici (bohužel můj bratr...), já třeba zase kopr. Jen ho cítim, i když v jiidle ho je pouze mikroskopické množství, automaticky se mi obrací žaludek a nejsem schopna jídlo pozřít. A tohle rozhodně změnit nedokážu ani sebepevnější vůlí.
    A na splín? No prostě klasická "comfort food" - k podzimu patří jak vyšitá. Pomalu pečená masa, husté zeleninové polévky...no a ty buchty-ach jo, kdyby mi je někdy někdo upek ;) Jasně že to zvládnu sama, ale takhle by se jim dostalo nového rozměru a hodnoty ;)
    Jako poslední lék na bolavou duši jsem vyzkoušela butterscotch pudding od Davida Lebovitze. Čert aby spral jeho stránky, ty recepty jsou totiž ďábelsky geniální!! A o to víc nebezpečné :)

    OdpovědětVymazat