středa 23. dubna 2014

A když se vám nechce spát...

Zkuste rolky umotat. Mě to baví čím dál tím víc. 


Od příspěvku o rolkách jak od pejska a kočičky už uběhlo dost času. Postupně jsem náplň vyladila k vlastní spokojenosti. Jen trochu bojuju s omáčkou, a když mám příležitost, tak ji raději za 5 Kč koupím ve Pho v Anglické, než bych se snažila udělat ji jako oni a pak byla zklamaná, že se to zas nepovedlo.

Na "moje čerstvé závitky" budete potřebovat:

květovou špičku, roštěnou nebo jiné hovězí, které půjde nakrájet na tenoučké plátky
cukr moučka
rybí omáčku
salátovou okurku
mango
mrkev
ledový salát
koriandr
mátu
thajskou bazalku - fakultativně
rýžový papír vhodný na nesmažené závitky (nevím, proč mají všude možně jen ten na smažené)
tenké rýžové nudle

Pokud nebudete omáčku kupovat, pak ještě:

vodu
rybí omáčku
rýžový ocet
česnek
chili papričky


Začněte tím, že si namočíte nudle do studené vody podle návodu. Můžou se máčet docela dlouho, takže žádný spěch. Po namočení je dejte uvařit a nechte vychladnout. Pak pokračujte s přípravou masa a krájením všech ingrediencí. Kdysi mě napadlo dát do závitků hovězí s cukrem a rýžovou omáčkou, které mám z úplně jiného receptu od Petry Pospěchové. Je tam hrozně fajn, má celkem výraznou chuť a s ostatním skvěle ladí. Většinou používám květovou špičku, ale můžete použít jakékoli hovězí, které vám půjde nakrájet na tenké plátky a rychle se v pánvi udělá. Maso krájím opravdu na tenko, hodím na rozpálenou pánev s olejem, jakmile se zatáhne, posypu lžící moučkového cukru (1 lžíce tak na 250 g masa) a přidám lžíci rybí omáčky. Maso je hotové skoro hned. Nechám odležet a krájím okurku, mrkev a mango na malé hranolky - julienne, salát na nějaké malé rozumné kousky a nakonec i maso na širší, ale kratší proužky (prostě jak to vyjde). Jako poslední chystám bylinky tak, aby byly rovněž v nějaké připměřené velikosti. Hotovo? Přichází nejdůležitější fáze, rolování.

Připravte si hluboký talíř nebo mělkou misku, naplňte vlažnou vodou, můžete přidat i trochu cukru. Ve vodě namočte rýžový papír ze všech stran, položte na podložku a jděte na to. Místo složitého slovního popisu přidám dva odkazy, ze kterých si můžete vybrat. Já roluju tak, jak mě to naučily holky z Viet Food Friends a odpovídá to zhruba fotografiím  v tomto příspěvku. Jde to dobře, když máte dostatečně velké papíry. Jednou jsem sehnala jen takové malé a byla to docela fuška. Ještě jsem objevila tento návod, který vypadá moc fajn, ale také pracuje s papírem s větším průměrem, vyzkouším příště.


Omáčka je moje slabé místo. Od holek z Viet Food Friends jsme dostala základní poměry jednotlivých složek:  1:2:4:8 (cukr/kyselá složka/rybí omáčka/voda). Ale hrozně záleží na použitém octu i rybí omáčce. Podařilo se mi omáčku jakž takž vyladit, ale stejně mám raději tu z Pho Vietnam. Zkuste si s tím pohrát, rybí omáčku radím přidávat velmi, ale velmi opatrně. Přidejte prolisovaný česnek a chilli papričky nakrájené na drobno.

A to je celé. Nebojte se s náplněmi experimentovat a zapojit do motání své hosty. Je to zábava. A je to strašně dobré, jak jinak.

9 komentářů:

  1. Tak to jsem ráda, že mi byla potvrzena moje teorie o nahrazení perilly mátou, protože perilla je dost špatně sehnatelná.
    Jak se pozná papír na nesmažené závitky? Já zatím prostě koupila nějaký rýžový papír, netušíc, že je mezi nimi nějaký rozdíl.
    Omáčku jsem k závitkům od kamarádky dělala podle tohodle receptu http://www.bepviet.cz/nuoc-cham/ a až na to, že je hodně tmavá se chuťově dost blížila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Perilla se dá snadno vypěstovat, ale tohle není žádný tradiční recept, prostě jsem tam dala, co mi chutná. K tomu papíru, je to vždycky napsané na obalu, mají jinou strukturu. Dík za odkaz na omáčku.

      Vymazat
  2. Zrovna předevčírem jsem podnikla svůj první pokus o jakési závitky. Jaký mám papír netuším,je to jen různými klikyháky.Ale dělala jsem je asi moc velké/baculaté, tak se mi to dost trhalo. Jdu si nastudovat balení a uvidíme příště.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Důležité je to namáčení a přiměřené množství náplně. Ale s trochou cviku, to bude určitě dobrý.

      Vymazat
  3. Dobrý den Kačko, můžete mi, prosím, poradit vhodné rýžové nudle popr. sikovný obchod. Mám s některými nudlemi problém, že mají příliš výrazný a specifický odér a la zpocené fusekle vietnamského prodavače. Díky Bóža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě, nekupuju žádnou konkrétní značku, koupí to, na co narazím v Sapě. Ale myslím, že "odér mají všechny".

      Vymazat
  4. Tyjo, úplně jsem dostala chuť na závitky z vietnamské restaurace kousek od nás. :D Tam dělali fakt nejlepší. Jen nedávno bohužel zavřeli. Já je párkrát zkoušela doma a nemám na to nervy. Hlavně na motání. To vy je máte fakt krásné, kéž by takové byly i ty moje. Jinak na ten spánek doporučuji bylinné kúry. Já je užívám a spím jako miminko. A i po psychické stránce se cítím tak nějak lehčeji. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za recept a taky nápad. Rýžový papír mi leží doma už tak půl roku, takže už ho to chtělo využít. Po přečtení receptu mi naběhli sliny , takže jsem ho musela vyzkoušet. Tenhle víkend jsme slavili kamarádky narozeniny, tak se rolky hodily. Ona sushi a rolky miluje. Nedávala jsem do nich jen hovězí, ale do půlky jsme zkusila dát i krevety. Bylo to moc dobré a měly úspěch. Rolky společně s dárkem z https://www.naturehikecz.cz/ jí udělali radost. Recept doporučuji.

    OdpovědětVymazat
  6. Nevíte prosím někdo jak mám urychleně zhubnout dvanáct kilo? Můj chlap mě totiž pozval na jejich firemní ples a já vůbec nevím jestli je dobrý nápad tam jít když vypadám jako největší pako. Sháněla jsem všude možně kotvičník, ale měli ho snad jen ZDE, snad mi ten pomůže také trochu se stravou.

    OdpovědětVymazat